پرسش و پاسخ

0
باسلام
درصورتی که دریک سازه بتنی اجرایی تیر بادهانه زیادی داشته باشیم خیز آن تحت چه ترکیب باری کنترل می شود و مقدار مجاز آن چه مقدار می باشد؟

**پاسخ پذیرفته شده**

**سه شنبه**, **دسامبر** 13 2016, 12:55 PM - #??COM_EASYDISCUSS_POST_PERMALINK??
0
سلام مهندس سياهمرد عزيز
عذرخواهي بنده رو بابت تاخير در پاسخ سوال تون پذيرا باشيد.

مهندس جان همانطور که گفتيد براي تيرهاي با ذهانه هاي بلند بايد حتما کنترل خيز را انجام دهيد. براي کنترل خيز دو راه وجود دارد.
1- استفاده از حداقل ضخامت براي تير طيق توصيه ACI
2- محاسبه تغييرمکان (خيز) تير و مقايسه آن با مقدار مجاز ايين نامه ACI

مقادير حداقل براي عمق تيرها بر اساس ACI-14 بصورت زير است:
http://civilearn.com/images/PIC_Discussions/Minimum_Depth_BeamsACI_14.JPG


اگر چنانچه بخواهيد اين حداقل ها را رعايت نکنيد بايد تغيير مکان تير را کنترل کنيد و با مقادير زير مقايسه نماييد. خيز تير نبايد از مقادير زير بيشتر باشد
اين مقادير بر اساس ACI-14 بصورت زير است:
http://civilearn.com/images/PIC_Discussions/Maximum_Deflections_ACI_14JPG.JPG

در محاسبه تغييرمکان تير بايد به يک چيز بسيار دقت کنيد. ان هم ترک خوردگي مقطع بتن است. براي محاسبه خير آني ميتوانيد از روابط الاستيک استفاده کنيد که بنا به نوع بار و نوع تکيه گاه ها مقادير متفاوتي دارد.
ولي بايستي حتما از ممان اينرسي موثر Ie استفاده نماييد.
http://civilearn.com/images/PIC_Discussions/Ie.JPG

خيز آني را بايد يکبار تحت بار مرده و يکبار تحت بارمرده + بار زنده محاسبه کنید. همچنین باید خیز تحت بار زنده نیز محاسبه شود ولی بصورت کسر خیز تحت بار مرده از خیز تحت بار(مرده+زنده). چرا که به دلیل ترک خوردگی که رفتاری غیرخطی دارد نمیتوان خیز را یکبار تحت بارمرده و یک بار تحت بار زنده محاسبه کرد و سپس نتایج را با هم جمع نمود. همچنین خیز تحت بارهای دایمی نیز باید حساب شود. یعنی محاسبه خیز تحت (بارمرده + درصدی از بار زنده).
یک نوع دیگر از خیز به نام خیز درازمدت که ناشی از خزش و جمع شدگی است نیز باید محاسبه گردد . برای محاسبه این خیز نیز دوروش وجود دارد. یکی روش ساده و دیگری روش دقیق است.
در روش ساده حیز دراز مدت از حاصلضرب ضریب Landa در مقدار خیز آنی تحت بارهای دایمی به دست می اید. مقدار لاندا بصورت زیر بدست می اید.
http://civilearn.com/images/PIC_Discussions/Landa.JPG
http://civilearn.com/images/PIC_Discussions/Kesai1.JPG
http://civilearn.com/images/PIC_Discussions/Kesai2.JPG

برای مطالعه بیشتر هم بهتر است گزارش ACI 435 DEFLECTION CONTROL را مطالعه کنید.
همچنین مطالعه ACI 209R-08 MODELING SHRINKAGE AND CREEP برای محاسبه خیزهای دراز مدت ناشی از خزش و جمع شدگی توصیه میشود.
پاینده وییروز باشید
**پاسخ به درستی کمینه شد** **نمایش**
**پاسخ ها** (0)
  • **هنوز به این بحث پاسخی داده نشده است**
**پاسخ شما**

اشتراک ايميلي در فيد سيويلرن

 برای اطلاع از آخرین محتوای سیویلرن در ایمیل خود ؛ ایمیل آدرس خود را در کادر زیر وارد نمائید.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

 Subscribe in a reader

راه های ارتباطی با ما

ایمیل آدرس :

Info@Civilearn.com

Civilearn@gmail.com

تلفن : 

+98 912 88 76 100

مدیریت (اتیلا امینی) :

Atila.Amini1977@Gmail.Com

درباره ما

گروه آموزشی-مهندسی سیویلرن از سال 1387 با وب سایت عمرانکده آغاز کرده و تا به امروز همچنان ؛ کار خود را با نیت خدمت رسانی صادقانه و خدمات رایگان به مخاطبان و همراهانش ؛ در بستر مجازی نت دنبال کرده است.

 

logo-samandehi

گروه و کانال ما در تلگرام

  • گروه تخصصي سیویلرن  ؛ بحث و گفتگو پيرامون طراحی و محاسبات ساختمان
  • کانال سیویلرن ؛ انتشار محتواي وبسايت و درج برنامه هاي آموزشي اعم از ورکشاپها و وبينارهاي مهندسي

@Civilearn 

  • ارسال درخواست عضویت در گروه تلگرام :
  • +98 912 88 76 100
  • @Atila_Amini

**میزکار رفع اشکال جوملا**

**جلسه**

**اطلاعات پروفایل**

**حافظه استفاده شده**

**پرس وجوها از پایگاه داده ها**

**خطا ها در فایل زبان**

**فایل های زبان بارگذاری شده**

**کلمات ترجمه نشده**